OBJEDNÁVKA JÍDEL

 

 
 
 
 

ZIMBRA

 

pošta

POŠTA

 
 
 
 

MOBILEKMAN

 
 
 
      NUXEO     

         

 

 
Zaměstnanci

 logo                   
   
 


 

Jen něco málo přes 8 % dotázaných (5 % mužů a 11 % žen) však uvedlo, že jí ovoce a zeleninu alespoň čtyřikrát denně. Světová zdravotnická organizace přitom doporučuje konzumovat ovoce a zeleninu minimálně pětkrát denně, nejméně 400 gramů na den.

6892Mezi Brňany ve věku 25 až 64 let konzumuje alespoň jednou denně čerstvé ovoce pouze 57 % dospělých, syrovou zeleninu pouze 48,6 %, tepelně upravenou (vařenou) zeleninu pouze 8 %. Ukázala to průřezová studie Kardiovize Brno 2030, výzkumného programu Mezinárodního centra klinického výzkumu FNUSA-ICRC. Jen něco málo přes 8 % dotázaných (5 % mužů a 11 % žen) uvedlo, že jí ovoce a zeleninu alespoň čtyřikrát denně. Reálná konzumace v dospělé části populace je tedy mnohem nižší, než doporučovaná.

Světová zdravotnická organizace doporučuje konzumovat ovoce a zeleninu minimálně pětkrát denně, nejméně 400 gramů na den. Česká společnost pro výživu doporučuje konzumovat denně alespoň 200 gramů ovoce a 400 gramů zeleniny, včetně zeleniny tepelně upravené. Brňané by tedy měli jíst daleko více ovoce a zeleniny,“ uvedl MUDr. Ondřej Sochor, iniciátor průzkumu. „Ovoce a zelenina jsou důležitou součástí výživy s významným preventivním účinkem; jejich dostatečná konzumace je spojována se sníženým rizikem vzniku a rozvoje srdečně-cévních onemocnění a některých druhů rakoviny. Vitamin C obsažený v čerstvém ovoci a zelenině má také příznivý vliv na prevenci chřipkových onemocnění.

Ovoce a zeleninu je vhodné konzumovat s každým jídlem. Ve výživě má významnou úlohu pravidelný jídelní režim, rozložený do 5 až 6 denních porcí. Zařazení dopolední a odpolední svačiny je důležité pro zajištění dostatečného příjmu živin, vitamínů a energie (svačina má tvořit asi 5-10 % denního příjmu energie). Dopolední svačina vytvoří optimální podmínky pro dobrý výkon a soustředění v práci či ve škole. Odpolední svačina je prevencí večerního přejídání, její výběr a vydatnost je třeba přizpůsobit odpolední pohybové zátěži (sportovní a volnočasové aktivity). Vhodné je, aby byla složena z porce bílkovin (např. sýr, jogurt), polysacharidů (např. chléb), a minimálně jednoho kusu ovoce nebo zeleniny. Svačiny jsou výbornou příležitostí pro zvýšení konzumace ovoce a zeleniny.

V průřezové studii Kardiovize Brno 2030, bylo také zjištěno, že v brněnské populaci ve věkové skupině 25 až 64 let kouří 23,5 % mužů a 20,5 % žen. Bývalých kuřáků je mezi muži 31,3 % a mezi ženami 23,2 %. Celých 34 % dotázaných uvedlo, že jsou pravidelně exponováni cigaretovému kouři (pasivní kouření), a to nejčastěji v restauracích (25,5 %). Denní pasivní expozici tabákovému kouři uvedlo necelých 9 %.

Z celkového počtu 2152 respondentů bylo 77,5 % pro zřízení nekuřáckých restaurací (86,9 % ve skupině celoživotních nekuřáků a 55,3 % ve skupině aktivních kuřáků).

Alespoň jednou týdně navštěvuje restaurace a podobná stravovací zařízení 29,9 % respondentů studie, z této skupiny by 79 % preferovalo nekuřácké restaurace a 9,5 % je proti.

„Dospělí si často nejsou vědomi rizik plynoucích z pasivního kouření - účinky tabákového kouře tzv. z druhé ruky - secondhand smoke - a z pobytu v místnostech, kde se před tím kouřilo - účinky složek tabákového kouře tzv. z třetí ruky - thirdhand smoke, tj. chemických látek, které ulpívají na povrchu místnosti a v textiliích - a vystavují těmto rizikům také své děti,“ varuje Sochor. Děti nejsou podle něj dostatečně chráněny před pasivním kouřením na veřejných místech a před tabákovou reklamou. „Děti jsou ve svých postojích ke kouření ovlivněny kouřením rodičů, jejich postoji ke kouření a tabákovou reklamou. Mluvte se svými dětmi o vlivu kouření na jejich život a zdraví, aby si včas utvořily správný názor a nenechaly se posléze ovlivnit kouřícími vrstevníky,“ dodal Sochor.

Informační web pro děti o ne/kouření: http://www.nekuratka.cz/

Odkaz na stránky pro dospívající https://www.facebook.com/procnekourim/

Odborné informace o účincích kouření a možnostech léčby závislosti na tabáku: http://www.odvykani-koureni.cz/

Národní linka pro odvykání kouření pro občany ČR starší 15 let (tel: 800 350 000; PO-PÁ 10-18 hod). http://www.bezcigaret.cz/


Kontakt

Petra Veselá, asistentka ředitele a tisková mluvčí FNUSA tel.: 604 121 122,  
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


 
certifikat kvality logo

CZ06 04 epicare

emas logo CZ 000053 FNUSA

 


ICRC logo cz tag    logo sice  logo hobit logo kardiovize logo akademi FN21 logo dobrocentrum 1